Wednesday 13 June 2012

Eindelijk de naaidoos, mijn witte spreien en meer POTC/ Finally my sewingbox, white bedspreads and more POTC.

 Mijn naaidoos is klaar! Hier had ik hem net in een kringloopwinkel gekocht en begon ik met verven en afgelopen week heb ik stukjes gestippeld plastic geknipt voor op de bodems van de laatjes.Net als mijn dochter loop ik regelmatig even een kringloopwinkel in. Je weet nooit wat je vinden zal!

My secondhand sewingbox is ready! It is painted and inside are pieces of dotted plastic. Just like my daughter I sometimes like to visit a secondhand store. You will never know what you will find there!


Hij is best groot als je alles uitklapt! Nou nog binnenkort inruimen.

It is big and has a lot of storage!


Een tijd geleden beloofde ik Margreet om ook eens mijn gehaakte spreien te laten zien. Daar komen ze dan van de witte stapel achter de naaidoos: het bovenste kleedje eerst. Hij is ongeveer 1.40 bij 1.40cm groot en van vrij stug katoenen garen gehaakt, waardoor hij heel mooi in model blijft. Ik heb hem gevonden op een 'vide grenier'  (is rommelmarkt) in 'Luc en Diois'  in Frankrijk.

A while ago I promised Margreet to show my crocheted throws on my blog. Here they are: On top a very firm small on: 1.40cm by 1.40cm. It stays in good shape. I found this one on a 'vide grenier' (flee market) in 'Luc en Diois' in France.


Hier het 'tafelkleedje'  nog van dichtbij.

A close up.

Deze sprei is gebreid en meet ongeveer 1.80cm bij 2.00cm. Het katoen is erg zacht. De sprei is gemaakt rond 1950 en is zo'n 50 jaar op bed gebruikt. Ik mocht hem zomaar meenemen (!) van de tweede vrouw van mijn schoonvader, op voorwaarde dat ik hem mooi vond en zou gebruiken.  Ik vind hem mooi, bijzonder en ben er extra zuinig op;)

This bedspread is knitted and measures 1.80cm by 2.00cm. The coton is very soft. It is made round 1950 and has been used on a bed for 50 years . The second wife of my father in law just gave it to me but I had to promise that it would be used and she first asked me if I liked it. Well I like it very much and it will be treasured.

Een blok bestaat voor de helft uit het blaadjespatroon en voor de andere helft uit de streepjes. Vier blokken samen vormen een groot blaadjes patroon.

The big block with leaves consists of 4 smaller blocks.

 Hij heeft wel een paar reparaties, maar die zijn erg netjes gedaan.

It has been very well repaired in some places, so that is oké. I like the idea that this one is used a lot.


 Deze sprei bestaat uit lange smalle banen. Van dichtbij lijkt het net kant. Deze is 2.00cm bij ongeveer 1.80cm groot. Ik heb echt respect voor de mensen die zulke mooie grote spreien haken. Ik zou de steek kunnen leren maken maar het is zo'n grote lap, met veel dezelfde steken in één kleur..

This bedspread consists of long strips and looks just like lace from close-up. It measures 2.00cm by 1.80cm. I really look up to people who make these things: so big, all in the same color and mostly the same stitch....



 Deze komt ook uit een tweedehands winkeltje, maar dan uit het zuiden van Engeland. Wat was ik blij toen ik deze vond!

This one comes from a secondhand shop from the south of England. I was so happy when I found it!

 De laatste van de stapel komt van een braderie uit Lisserbroek. Hier is vast veel dikke katoen in gegaan want hij weegt héél wat. Ook een flink formaat: 2.00cm bij 1.60cm.

The last one I found on a sort of flee market in Lisserbroek, my country. It is very heavy and made out of thick coton. It measures 2.00cm by 1.60 cm.

 En nog even van dichtbij.

And again a close-up.

 Bedankt voor  het meedenken over de rand van deze top! Ik heb uiteindelijk gekozen om toch maar een hele rand extra te maken. Dit is al het eerste randje bruin ( bijna af) langs de buitenkant. Er komen nog 20 kleine vierkante blokjes omheen en dan weer een lichte rand. Als laatste komt er nog een gewone donkere rand omheen. Nog even doorwerken dus...

Thank you for helping me decide what to do with the border! I chose to make an extra border out of brown, extra square blocks and than later the light pieces on the outside. Than I have to make an extra border of prbably darker fabric. So there is still a lot of work to do...


Ondertussen komen buiten in de volkstuin alle klaprozen één voor één uit. Daar kijk ik ieder jaar naar uit. Zo gaaf!
 In the meanwhile are the poppies flowering one by one, on my alotment. I'm looking forward to this moment every year! Beautiful!

Groetjes
Annemieke

10 comments:

Anonymous said...

This is such a lovely post Annemieke. Your crochet blanket find is so beautiful and delicate. You are making such a lovely quilt, all the best with the next border!

Grit said...

Der POTC Quillt wird wunderschön.
Liebe Grüße Grit

Wilma Kuin said...

Prachtige spreien,..
Genieten van al dat moois,..

Bij Margreet minder gezellig berichtje vandaag,..

Willy said...

Ik zit met de neus op het scherm voor die prachtige verzameling spreien.
De naaibox is een leukerd geworden. Leuk die rode kleur en rood met stippen bodems.Een geslaagd project.
Groetjes,

Inge said...

Leuk is de naaibox geworden. Nu lekker vullen.
Wow zeg, die verzameling spreien, prachtig!
En je POTC ziet er geweldig uit.

Willeke said...

Wat is die naaibox leuk! En wat een prachtige gehaakte spreien. Je POTC wordt ook prachtig.
Hopelijk krijgen we wat mooier weer en kunnen we meer van de tuin genieten.

Vlijtige Handjes said...

Een super leuke naaibox. Maar ik ben helemaal weg van je POTC. Prachtig. De spreien zijn pure nostalgie.

Julia said...

Beautiful crochet Annemieke...family heirlooms.
Julia ♥

CreAstrid said...

Hallo Annemieke

Heb jij heel misschien het patroon van de sprei. Ik ben hier al een hele poos naar op zoek.Ik vind hem mooi en wil hem graag zelf maken.

Groetjes Astrid

Unknown said...

Ik ben helemaal verliefd op je naaidoosje!! Prachtig!